Well of Being Kundalini Yoga - Release. Relax. Receive.

Matnyttiga tips för att få ut det bästa av din upplevelse:

  • Undvik att äta åtminstone 2 timmar innan yogan. Är du jättehungrig innan passet så ät något lätt, t.ex. en frukt.

  • Gör övningarna utifrån din egen förmåga – varje människa har olika förutsättningar. Pressa aldrig kroppen så att det gör ont på ett vasst sätt. När övningar är utmanande och jobbiga kan du kärleksfullt välja att utmana dig själv och se att du klarar mer än du kanske trodde.

  • Gör övningarna barfota (för maximal stimulering av nervändarna under fotsulorna).

  • Drick vatten före och efter passet.

  • Om inget annat anges för övningarna – tänk Sat när du andas in, Nam när du andas ut.

  • När du har förstått en övning, slut dina ögon och rikta uppmärksamheten inåt och uppåt mot tredje ögat, mellan ögonbrynen. Detta ger dig djupare närvaro och stimulerar din intuition.

  • Andas alltid genom näsan, om inget annat anges.

  • Var närvarande här och nu. Utför övningarna med medvetenhet om kroppen, andningen och tankarna. Låt varje övning bli en meditation.

  • Gör inte kundaliniyoga under påverkan av droger eller alkohol. Äter du någon form av medicin så rådgör med din läkare.

  • Om du har mens undviker du eldandning, rotlås, starkt ansträngande övningar för magen och upp- och nervända ställningar.

  • Är du gravid så prata med mig om vad du ska tänka på.




SAT NAM

Så här går en klass till:


  • Jag bär vita kläder och vitt på huvudet för att vara neutral inför er elever, och för att hålla mig själv i ett neutralt fokus som instruktör.

  • Vi som instruerar använder en "No touch"-policy och instruerar enbart från mattan.
     
  • Varje pass börjar med att vi tonar in oss med mantrat "Ong Namo Guru Dev Namo". Intoningen hjälper oss att släppa annat och vara närvarande och alerta med yogan. Betydelsen av mantrat: "Jag öppnar mig för universums inneboende intelligens och skaparkraft; jag öppnar mig för universums osynliga intelligens som för mig från mörker till ljus, från okunskap till visdom." Ibland tonar vi även in med mantrat Aad Gurey Nameh, Jugaad Gurey Nameh, Sat Gurey Nameh, Siri Guru Devey Nameh. Detta är ett mantra för beskydd. Betydelsen av mantrat: "Jag bugar inför den ursprungliga intelligensen, jag bugar inför intelligensen som är där genom tidsåldrarna, jag bugar inför den sanna intelligensen, jag bugar inför den storslagna, osynliga intelligensen" (“intelligensen” pekar mot den fulländade ordning som styr universum, skaparkraften och intelligensen som gör denna skapelse så magnifik och storslagen, som genomsyrar varenda partikel och som i sig själv är formlös, som är den innersta essensen av oss alla).

  • Uppvärmning: Vi börjar ofta med några övningar för att mjuka upp kroppen, komma i kontakt med oss själva, fördjupa andningen och bli mer närvarande.

  • Kriya: I Kundaliniyoga använder vi färdigdesignade övningsserier som kallas kriyor. En kriya består av ett antal övningar som alla strävar efter att ta hand om ett visst område – t.ex. stärka nervsystemet, immunförsvaret, öppna hjärtat eller fylla på med energi. Varje pass har sitt specifika syfte, och gemensamt för alla pass är att de jobbar med att öppna kroppens subtila energikanaler så att livskraft kan cirkulera, stilla sinnet, expandera medvetandet, fördjupa andningen, öka närvaron och ge avslappning och vitalitet till det fysiska systemet. I kriyan anges hur länge varje övning ska göras. Det är viktigt att du känner in din egen kapacitet så att du inte går över din gräns och skadar dig. Lyssna på dig själv och vila när du behöver, men lägg också märke till tendensen att ge upp i förtid. Vissa övningar är utmaningsövningar, där vi kan upptäcka att vi klarar mer än vad vi tror. När vi möter utmaningar och tar oss igenom dem så vidgar vi våra gränser och stärker vår självkänsla och förmåga att ta emot livets övriga utmaningar.

  • Avslappning: För att integrera kriyans effekter i kroppen och sinnet lägger vi oss i fullkomlig avslappning i ca 10 minuter. Detta är lika viktigt som själva kriyan i sig. Vi vilar på rygg med armarna längs sidan av kroppen och benen något isär.

  • Meditation: Efter kriyan och vilan är vi öppna och redo att meditera. Inom Kundaliniyoga använder vi aktiva meditationer som inbegriper en viss sittställning, en viss mudra (handposition), ett visst inre fokus och ofta ett mantra eller en speciell andningsteknik. Vissa meditationer är lugna och stillsamma, andra är dynamiska. Vi strävar alltid efter närvaro med det som är – hur det känns och upplevs, vad som händer i tankarna och känslorna. Meditation handlar inte om att vara helt fri från tankar, det handlar om att betrakta allt som händer och försöka att inte dras med. Att betrakta tankarna och även tystnaden mellan tankarna.

  • Uttoning: Som avslutning på passet reciterar vi ibland "May the long time sun shine upon you, all love surround you, and the pure light within you guide your way on". Därefter tonar vi ut med mantrat "Sat Nam", som betyder “varandet är min sanna identitet”. Vi ljudar mantrat 3 gånger för att tona ut, där “Sat” är sju gånger längre än “Nam”. Detta mantra hjälper oss förstå vad vi innerst inne är, och att vi är här och nu. Oavsett vad som händer i våra liv, i vår kropp eller i vårt sinne, innerst råder alltid oföränderlighet och fullkomlighet. The well of being..

  • Efter passet: Ta det lugnt efter passet. Drick vatten! Mjukstarta in i vardagen igen. Sträva efter att bära med dig känslan av stillhet, balans och kraft i både kropp och sinne så länge du kan efteråt. Var uppmärksam på hur passen påverkar dig fysiskt, mentalt och känslomässigt. Sträva efter att bibehålla de långa djupa andetagen under hela dagen – även när du inte är på yogamattan.

  • Kontinuitet: För att skörda yogans frukter är det viktigt att utöva yoga kontinuerligt. Bestäm dig för hur mycket du ska göra varje vecka. Var realistisk. När du bestämt dig – håll ditt beslut. Vill du ha övningar att göra hemma mellan passen – prata med mig. Jag har även skräddarsydda paket just för att göra det möjligt för dig att komma igång med en daglig rutin.


Skillnaden mellan "kundalini" och 'kundaliniyoga'.

Kundaliniyoga hjälper till att förbereda våra nerv- och körtelsystem och mera subtila system för flödet av själva livets energi som kallas Kundalini.

När denna grundenergi i vårt väsen flödar fritt, kan vi leva helt och köra på alla cylindrar, känna oss vitala, levande och medvetna - vilket är det optimala tillståndet för oss alla.

Det finns vissa processer som kundaliniyogan underlättar för oss: rening av sinnet, kroppen och psyken, rensning av karma och att hålla oss upplyfta varje dag.

Kundalini-energi kan sägas vara "farligt" om vi befinner oss i ett betydande tillstånd av blockering. Det som behövs då är snarare mer kundaliniyoga, samt självrannsakan och odling av ett hållbart sätt att leva. När det gäller kundaliniyoga är det snarare farligare att inte göra det än att göra det.

Nyfiken på mer om bakgrunden till strukturen och varför vi gör som vi gör? Gå in på Sveriges kundaliniyogalärares riksförbunds hemsida.